Tlak pri pretekoch
TLAK PNEUMATÍK NA SÚŤAŽ
Tabuľka nižšie uvádza tlaky prispôsobené športovej jazde a nie sú v žiadnom prípade schválené na cesty. Preto je povinné nastaviť pôvodný tlak, po opustení okruhu.
Uvedené tlaky sú len informatívne. Vodič, ktorý chce experimentovať ho môže meniť podľa preferencií a mechanických obmedzení. Tlak musí byť nastavený v úsekoch 0.15 barov pre väčšiu presnosť.
Aby ste sa vyhli riziku nerovnomerného opotrebovania pneumatík certifikovaných podľa DOT, nesmie byť tlak príliš nízky. Podhustenie spôsobuje vznik úzkeho krúžku opotrebovania na bočnici. Vhodné nahustenie znižuje riziká.
Vodičovo správanie je určite najdôležitejším parametrom na zabezpečenie rovnomerného opotrebovania.
Typ vozidla |
Poloha |
Tlak |
Predný náhon |
Vpredu |
2.4 / 3.15 bar |
Vzadu |
2.1 / 2.8 bar |
Motor vpredu/ Náhon vzadu |
Vpredu |
2.4 / 3.15 bar |
Vzadu |
2.1 / 2.8 bar |
Motor vzadu/ Náhon vzadu |
Avant |
2.4 / 3.15 bar |
Vzadu |
2.4 / 2.8 bar |
AKO ZMENŠIŤ, ALEBO ZVÄČŠIŤ PRETÁČAVOSŤ A NEDOTÁČAVOSŤ?
Tabuľka nižšie uvádza modifikáciu pneumatík a geometrie na súťažnú jadzu a v žiadnom prípade nie sú schválené na cestu. Preto sa odporúča použiť pôvodné nastavenia mimo okruhu.
Nastavenie |
Zmenšiť nedotáčavosť |
Zmenšiť pretáčavosť |
Tlak prednej pneumatiky |
Nižší |
Vyšší |
Tlak zadnej pneumatiky |
Vyšší |
Nižší |
Šírka prednej pneumatiky |
Vyššia |
Nižšia |
Šírka zadnej pneumatiky |
Nižšia |
Vyššia |
Odklon predného kolesa |
Viac pozitívny |
Viac negatívny |
Odklon zadného kolesa |
Viac negatívny |
Viac pozitívny |
Zbiehavosť predného kolesa |
Viac rozbiehavá |
Viac zbiehavá |
Zbiehavosť zadného kolesa |
Viac zbiehavá |
Viac rozbiehavá |
Záklon predného kolesa |
Viac pozitívny |
Viac negatívny |
Predné zavesenie |
Zmäkčiť |
Pritvrdiť |
Zadné zavesenie |
Pritvrdiť |
Zmäkčiť |
Predný stabilizátor |
Mäkší (jemnejší) |
Pevnejší |
Zadný stabilizátor |
Pevnejší (tvrdší) |
Mäkší |
Rozloženie hmotnosti |
Viac hmotnosti vpredu |
Viac hmotnosti vzadu |
JAZDA V DAŽDI
Odporúča sa zvýšiť tlak pneumatík o 0.4-0.7 barov v porovnaní so suchou vozovkou aby sa obmedzilo riziko vzniku akvaplaningu.
Na pripomenutie: akvaplaning nastáva keď medzi vozovkou a pneumatikou nachádza vrstva vody. Táto vrstva vody môže oddeliť pneumatiku od cesty a spôsobiť stratu trakcie.
Zvýšenie tlaku zaoblí bočnicu pneumatiky a zníži amplitúdu deflexie.
Preto bude dotyková plocha pevná a tesná.Tiež to pomáha udržiavať otvorené drážky pre optimálne odvádzanie vody.