Zábeh a kontrola opotrebenia
OPOTREBOVANIE PNEUMATÍK
1. LEGÁLNA HĹBKA DRÁŽOK JE URČENÁ MERACÍMI BODMI OPOTREBOVANIA
Európske predpisy prikazujú minimálnu hĺbku drážok, ktoré ešte dokážu účinné odvádzať vodu. V závislosti od krajiny sa môže meniť, ale vo všeobecnosti to je 1,6 mm.
Väčšina pneumatík má v drážkach behúňa meracie body opotrebovania,ktoré ukazujú vodičovi, kedy je potrebné vymeniť pneumatiky.
Existujú aj iné systémy na meranie opotrebovania pneumatík:
- Číslicový merací bod opotrebovania, ktorý je vyrytý na behúni a pozostáva z viacerých číslic, ktoré sa postupne strácajú.
- Zmena farby. Vnútorná guma sa zafarbí na fluoreskujúco oranžovú, keď je pneumatika opotrebovaná.
- Hĺbkomer (tento nástroj kúpite v každej predajni pre automobily)
2. OPOTREBOVANIE PNEUMATÍK: DIAGNOSTIKUJTE PROBLÉMY
Dôležité je môcť určiť abnormálne príčiny opotrebovania behúňa. Veľmi často je spojené s nesprávnym tlakom (podhustenie alebo prehustenie) ale aj inými faktormi (mechanické problémy – rovnobežnosť, vyváženie, odpruženie, prevody) môžu byť tiež príčinou predčasného opotrebovania pneumatiky.
Problémy s opotrebovaním |
Príčiny |
Okraje behúňa (boky behúňa) sa opotrebúvajú rýchlejšie ako stred behúňa.
|
Podhustenie |
Pneumatiky sa dlho nezamieňali |
Prejazd zákrutami pri veľmi vysokej rýchlosti |
Nevhodné disky a pneumatiky |
Stred behúňa sa opotrebuje rýchlejšie ako okraje.
|
Prehustenie |
Nevhodné disky a pneumatiky |
Pneumatiky sa dlho nezamieňali |
Jedna strana pneumatiky sa opotrebúva abnormálne rýchlo.
|
Pneumatiky sa dlho nezamieňali |
Nesprávne nastavené kolesá, problémy s geometriou a rovnobežnosťou |
Jedno miesto (alebo viac) behúňa sa abnormálne opotrebúva.
|
Zlý stav prvkov zavesenia a odpruženia |
Nesprávne vyváženie pneumatík |
Náhly rozbeh alebo brzdenie |
Podhustenie |
Diagonálne opotrebovanie
|
Nesprávne nastavené koleso, problém s geometriou a rovnobežnosťou. |
Podhustenie |
Pneumatiky sa dlho nezamieňali |
Nesprávne vyváženie pneumatík |
3. VÝHODY VAI (VIZUÁLNY INDIKÁTOR NASTAVENIA)
Predčasné opotrebovanie pneumatík môže byť pôsobené chybou v rovnobežnosti. Vizuálny indikátor nastavenia (VAI) je systém,ktorý umožňuje odstrániť problém so zbiehavosťou, kontrolou opotrebovania na každom kolese, bez elektronického meracieho systému. VAI sa skladá z piatich párov kaučukových lamiel umiestnených na okrajoch pneumatík. Po niekoľkých tisícoch kilometrov stačí porovnať stupňovité indikátory veľkosti od jedného po štyri milimetre a preveriť či je opotrebovanie okraja pneumatík rovnaké na oboch stranách nápravy.
ZÁBEH
JE NUTNÝ ZÁBEH AUTOMOBILOVEJ PNEUMATIKY?
Áno, dôležité je vykonať ľahkých zábeh pneumatiky.
Počas výroby sú pneumatiky pokryté lubrifikantom, aby bolo možné ich vyklopenie z formy. Tak isto aj pri predaji sa stále na pneumatike nachádza malá časť lubrifikantu.
Preto je potrebné jazdiť nižšou rýchlosťou počas prvých kilometrov pneumatík (200km-400km).
Charakteristiky každej pneumatiky sú odlišné v závislosti od značky a dezénu, preto nejaký čas trvá kým si zvyknete na svoje nové pneumatiky.
Preto sa v prvom rade vyhýbajte prudkému brzdeniu, alebo prudkej akcelerácii.