Akvaplaning
ČO TREBA VEDIEŤ O AKVAPLANINGU
Jednou z najdôležitejších vlastností pneumatiky je schopnosť odvádzať vodu z plášťa pri jazde na mokrej vozovke.
AKO VZNIKÁ AKVAPLANING?
Akvaplaning vzniká keď sa voda dostane medzi pneumatiku a vozovku. Voda sa nazbiera sa v drážkach pneumatiky a vznikne vodný klin. Keď je tlak príliš vysoký a drážky nestíhajú vodu odvádzať, pneumatiky strácajú kontakt s vozovkou. Vozidlo sa nedá ovládať.
AKÉ SÚ PRÍČINY?
Jedna z hlavných príčin akvaplaningu je opotrebenie pneumatík. Čím viac sú pneumatiky opotrebené, čiže čím je dezén plytší, tým je náročnejšie odvádzať nadbytok vody. Kontaktná plocha medzi pneumatikou a vozovkou (priľnavosť) sa zmenšuje a riziko akvaplaningu sa zvyšuje, najmä v zákrutách, pri brzdení alebo zrýchľovaní.
Fázy pred akvaplaningom
Fáza 1
Mierny dážď, konštantná rýchlosť: riziko akvaplaningu je nízke. Voda je efektívne odvádzaná a kontakt medzi behúňom a vozovkou je optimálny.
Fáza 2
Horšie odvádzanie vody, zvýšená rýchlosť, množstvo vody na vozovke sa zvyšuje. Schopnosť pneumatiky odvádzať vodu je znížená.
Fáza 3
Medzi pneumatikami a vozovkou sa vytvára vodný klin. Drážky v behúni nestačia odvádzať vodu. Pneumatiky nepriliehajú k vozovke a auto sa dostáva do šmyku.
NÁSLEDKY PODHUSTENIA PNEUMATÍK
Aj malé podhustenie zvyšuje riziko akvaplaningu.
|
Tlak pneumatiky |
Rýchlosť |
Vysvetlenie |
 |
2.4 bar (35psi) |
0 km/h |
Celá plocha behúňa (tmavá časť na obrázku) je v kontakte s vozovkou. |
 |
2.4 bar (35 psi) |
100 km/h |
Kontaktná plocha je menšia, ale vďaka žliabkom na pneumatike je voda účinne odvádzaná. |
 |
2 bar (30 psi) |
100 km/h |
Kontaktná plocha pneumatiky s vozovkou je nižšia. Riziko akvaplaningu je vysoké. |
 |
1.7 bar (25 psi) |
100 km/h |
Voda sa dostala pod pneumatiku. Tu sa takmer stratil kontakt s vozovkou, jedná sa o akvaplaning. Vtedy je vozidlo neovládateľné. |