Hustenie dusíkom
HUSTENIE PNEUMATÍK DUSÍKOM
Ak čítate články v odbornej tlači alebo špecializované fóra, možno máte pocit, že hustenie pneumatík dusíkom je o niečo rozšírenejšie ako hustenie pneumatík kyslíkom. Je pravda, že hustenie dusíkom je zaužívané v obchodnom a vojenskom sektore letectva, pri automobilových pretekoch a pri veľkých zemných a dopravných strojoch.
Bol by prechod na dusík zaujímavý pre každého? Nie celkom.
Vzduch, ktorý dýchame obsahuje 78% dusíka, 21% kyslíka a 1% ostatných plynov. Dusík je teda vo veľkom množstve zastúpený vo vzduchu, ktorým rozpíname naše pľúca. Keď vieme, že hustenie dusíkom umožňuje dosiahnuť maximálne 99% hladinu dusíka, rozdiel sa zdá byť zanedbateľný.
Ako všetky plyny, aj dusík sa rozpína pri zvyšovaní teploty a kondenzuje pri ochladzovaní. V praxi to znamená, že každé zvýšenie teploty o 8°c, zvýši tlak o 0.1 bar a naopak.
POROVNANIE
- Tak ako kyslík, aj dusík je citlivý na zmenu teploty. Z toho vyplýva, že na jeseň je treba jemne zvýšiť tlak v pneumatikách.
- Tak ako kyslík (červená), aj dusík (modrá) uniká cez gumu, avšak pomalšie.
- Napriek tomu, že hustenie dusíkom chráni súčiastky pred koróziou (dusík, narozdiel od kyslíka odpudzuje vlhkosť), treba pripomenúť, že atmosférický tlak umožňuje kyslíku neustále vnikať do pneumatiky z vonkajšej strany. Korózia teda v určitej miere vzniká stále.
VÝHODY
- Hustenie dusíkom znižuje prirodzený tlak (bez vonkajšieho zásahu) v menšej miere ako hustenie kyslíkom. Je vhodné pre autá, s ktorými sa často nejazdí, pre prívesy a karavány.
- Dusík je navyše plyn, ktorý reaguje veľmi mierne na zvýšenie teploty pri valivom odpore pneumatík. Umožňuje dosiahnuť vysokú rýchlosť na trati bez toho, aby narušil výkon pneumatiky.
NEVÝHODY
- Cena za hustenie dusíkom nepredstavuje zanedbateľnú položku v porovnaní s okolitým vzduchom, ktorý je zdarma.
- Niekedy je náročné zásobiť sa čistým dusíkom, čo môže viesť k nebezpečnej jazde (najmä jazdenie na podhustených pneumatikách).
Ak chcete pripraviť pneumatiku na hustenie dusíkom, nikdy nepoužívajte vývevu. V opačnom prípade nenávratne poškodíte vnútorné štruktúry pneumatiky, ktoré zabezpečujú jej správne fungovanie.