Vzhľadom na aktuálnu situáciu šírenia koronavírusu objednávky spracujeme až po zmiernení situácie. Dakujeme za pochopenie.

Milí zákazníci! Chceli sme Vás informovať, ak ste na našej Webovej stránke nenašli Vami vyhľadávané pneumatiky, vieme Váš konkrétny model zaobstarať! Napíšte nám do správy o aký model pneumatiky máte záujem a mi sa Vám obratom ozveme aj s najvýhodnejšou ponukou.

Nastaviť tlak pre vysokú rýchlosť

AKO NASTAVIŤ TLAK SVOJICH PNEUMATÍK V ZÁVISLOSTI OD RÝCHLOSTI

Viete, že je užitočné nastaviť tlak svojich pneumatík na veľmi vysokú rýchlosť? Normálne by tento článok nikoho nemusel zaujímať, pretože rýchlostné obmedzenia v Európe nás nútia jazdiť obmedzenou rýchlosťou.

Avšak chceli by sme objasniť niektoré veci pre tých odvážnejších medzi nami.

Z dôvodu hmotnosti, ktorú musia niesť sú bočnice pneumatiky vystavené miernej deformácii a behúň sa stlačí pri kontakte s vozovkou.

JAV DEFLEXIE PNEUMATIKY PRI VYSOKEJ RÝCHLOSTI

Inžinieri používajú termín deflexia na určenie výpočtu rozdielu medzi "nestlačeným" polomerom pneumatiky (medzi hornou časťou a stredom, to znamená medzi časťou pneumatiky, ktorá nepodlieha deformácii pri kontakte s povrchom) a "stlačeným" polomerom (medzi stredom pneumatiky a cestou, časti pneumatiky, ktorá sa stláča pri jej kontakte s povrchom).

Čím je rýchlosť vyššia, tým viac sa pneumatiky deformujú a vykazujú výrazné stlačenie behúňa. Inak povedané, čím rýchlejšie jazdí vodič, väčšia je deflexia, alebo deformácia pneumatiky je výrazná. Súbežne s tým ako sa zvyšuje rýchlosť, nosnosť vozidla sa znižuje.

Tlak pneumatiky musí byť prispôsobený rýchlosti, ktorou máte vo zvyku jazdiť, aby sa zachovala optimálna úroveň bezpečnosti a výkonnosti.

AKÝ TLAK NA AKÚ RÝCHLOSŤ?

Zoberme si ako príklad štandardnú pneumatiku rozmerov 215/50R17 91W, pre ktorú je potrebných približne 520 otáčok na prejdenie jedného kilometra. Pri 50km/h, je počet otáčok okolo 7 za sekundu. Keď sa rýchlosť zvýši na 240 km/h, počet otáčok môže dosiahnuť nie menej ako 35 za sekundu! V praxi to znamená, že pneumatika podlieha deflexii každých 28 milisekúnd. Čím je rýchlosť vyššia, tým je výraznejšia deformácia pneumatiky.

ETRTO (Európska technická organizácia pneumatík a kolies) zistila, že jav deflexie pneumatík má nezanedbateľný vplyv a mala by byť znížená, aby nedošlo k ohrozeniu motoristov jazdiacich vysokou rýchlosťou.

ETRTO tiež doporučuje nastavenie tlaku a zaťaženia v závislosti od rýchlosti jazdy. V prípade zvýšenej rýchlosti sa odporúča vyšší tlak hustenia ako je odporúčaný tlak na bočnici pneumatiky.

INDIKÁCIE PRE SPRÁVNY TLAK V POROVNANÍ S DANOU RÝCHLOSŤOU.

Keď si zoberieme ako základ odporúčaný tlak výrobcom v obyčajných jazdných podmienkach, potom by mal byť tlak pneumatiky postupne zvyšovaný so zvyšovaním rýchlosti. V nižšie zobrazenom príklade tlak 2.4 barov odporúčaný výrobcom pre pneumatiku 215/50R17 91W, môže byť zvýšený o 0.10 barov vždy keď sa rýchlosť zvýši o 10 km/h.

Samozrejme, pokiaľ nejazdíte Formula 1, je nemožné nastaviť tlak počas jazdy. Preto plánujte v predstihu potrebný tlak, predtým ako to rozbehnete.

+10km/h = zvýšte tlak o +0.10 bar

Keďže rýchlosť jazdy postupne narastá, nosnosť indikovaná na bočnici pneumatiky sa znižuje o 5% pre každých 10km/h navyše, a to platí až kým sa rýchlosť nezvýši o ďalších 30km/h.

+10km/h = -5% nosnosti

V našom prípade pneumatika 215/50R17 91W so štandardným indexom hmotnosti môže uniesť 671 kíl. Nosnosť nedosahuje viac ako 570 kíl keď sú namontované na vozidle idúce rýchlosťou 270km/h.